tisdag 31 maj 2011

Newbie!














































Det är kul med "trädgård", fast jag kan inget alls än... Förra året såg det
faktiskt ut så här och så här... Idag har vi (mest Erik) hunnit med: Såga
upp ett stort gammalt oljefat och sanerat = vattentunna. Stenläggning där
uteköket ska byggas... Premiärbadat! (Olle-Bror)

Jag har satt fröer i vår odlingsbädd. Sommarblommor (vit och rosa vallmo,
riddarsporrar, brudslöja m.m), morötter, rödbetor och bondbönor...
Vi får väl se om det kommer upp något...


 
Lökarna jag satte i höstas under vår syrén blommar för fullt, men något
sent och ganska klent, jag tror de fått för dålig jord och för lite ljus?

Annars tycker jag att det är tacksamt med krukor, det känns lite som att
"möblera" och då känner jag mig genast lite mer bekväm.. Vi har 3 oliv-
träd, många kryddväxter och ett gäng penséer... Hoppas på tillökning i
krukgänget snart, men har inte hittat de rätta växterna än.
Och inte den rätta plånboksstorleken heller för den delen. :-) 

Längtar tills vi har tid och råd att byta ut det asfula och väldigt barnfientliga
gruset/singlet på den ofärdiga delen av gården. Och byta ut lastpallarna utan
för entrén till en riktig trappa...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller på att lära mig mer om trädgård och växter och att hitta inspiration till att hålla på, för jag har en tendens att tröttna några veckor efter att växterna kommit upp. Jag har hittat en ny liten favorit, en limegrön alunrot som jag ska se till att ta hand om ordentligt. Sen kunde jag inte låta bli att köpa en klockruta, bara för att de såg ut att vara så söta. Annars är jag ofta ute i skogen på jakt efter myskmadra som är så fin. Inget av dessa passar säkert ihop med varandra, men jag är mest nyfiken på hur de blir när de slår ut osv, och sen vet man liksom mer i framtiden vad man vill ha. Rosa vallmo är ju väldigt fina. Lycka till!

Petra

Jenny at Dos Family sa...

Precis samma för mig. Känner igen mig i allt du skriver, vattentunnan, om att inte kunna någonting, trädgårdsland. Jag känner att jag verkligen börjar "fastna" i det här med trädgård. Roligare än inredning på nått sätt. friare, nyttigare.